الخميس 1 ديسمبر 2022 08:41 صـ
الجارديان المصرية

رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحرير عبد النبى عبد الستار

منوعات

فضائح جنسية وتحرش وزنا.. لماذا تصدرت ميدوسا التريند؟

اسطورة ميدوسا
اسطورة ميدوسا

انتشر هاشتاج "ميدوسا" واحتل تريند مصر والعالم على مواقع التواصل الاجتماعي وأبرزها "تويتر"، حيث ضم الهاشتاج آلاف القصص المحزنة التي تعرضت لها الفتيات والأطفال وأيضًا بعض الشباب، وخاصة في إطار التحرش الاعتداءات التي وقعت لهم من قبل آخرين، متخذين من الاسطورة اليونانية "ميدوسا"، نقطة انطلاق لهم لسرد حكاياتهم المؤلمة.

وقائع محزنة ومخزية

وجذب هاشتاج "ميدوسا" أكثر من 100 مليون مشاهدة، وفقا لموقع "inews"، واصفين ما حدث من وقائع تحرش للفتيات بالأمر المرعب، فيما أكد بعض النشطاء أن هؤلاء اتخذوا من هاشتاج "ميدوسا" طريق لهم لركوب موجة التريند.
وقالت شاهي فانيلا "مش متخيله إن الناس كانت منتظرة تريند ميدوسا دا علشان تستوعب الرعب اللي في حياة البنات حتى من أقرب الناس ليها، آه يجماعه بيحصل كدا واسوأ وبنشوف الرعب في البيت والشارع والشغل والمدرسة والجامعة وفي أماكن الترفيه ومن الغريب والقريب والصغير والكبير.. إحنا أموات بنحاول نعيش وسطكم".
أما أماني فعلقت على احتلال هاشتاج ميدوسا التريند قائلة: "تريند ميدوسا دا بجد محزن اوي وناس كتير بتقول تستر نفسها وبتاع بس هو مش ذنبها بجد يعني هي لما اتعرضت ل دا الناس المحيطة بيها كلهم عرفوا اكيد واكيد دايما هتفتكر اللي حصل دا بسبب الناس دي او غيره، دا مجتمعنا اصلا ف هي لما تعمل الفيديو مثلا او تحكي"

لماذا احتل ميدوسا التريند؟

وردت حموسة قائلة: "وكمان حاجه فكره ان البنت اتعرضت للاذي الجسدي فمش كلمه معلش اللي هتهون عليها ده وده اصلا وشم والناس اللي ماشيه على التريند بيرسموه اللي هما كده اتعرضو للاذي ولما اي حد يحكي قصه يقولك اصل اله الحب اغتصب ميدوسا والهة كذا عاقبتها هل في اصلا حاجات من التخاريف اللي بتحصل دي؟"
أما ماري هيل فقالت: " ميدوسا في الاسطوره حد اعتدى عليها وعشان كده اتحولت لست شعرها تعابين بتحول اللي يبصلها لصنم. البنات بيتكلموا عن الاعتداءات الي حصلت عليهم وازاي ده خلاهم داخليا ميدوسا برضه. اكتر تريند يوجع القلب بشكل بشع".

ورصدت الأخصائية النفسية الدكتور سهام حسن السبب الحقيقي وراء احتلال "ميدوسا" التريند فقالت: " سر «وشم ميدوسا» انتصار للناجيات من الاغتصاب في خلال ساعات فقط وصل عدد المشاركين في الترند عالميًا ولكل مهتم بقصة تفاصيل الوشم: كانت أوصاف "ميدوسا" من الأساطير اليونانية من يرى أنها جميلة ومثال للعدل وهناك من أكد بشاعتها وأنها عنصر للظلم ولكن ما هو متفق عليه أن "ميدوسا" كانت تملتك 3 أخوات جورجون وستينو ويوريال إلا أنها اشتهرت بجمالها وبقدرتها الفائقة على تحويل أولئك الذين ينظرون في عينيها إلى حجر."

أسطورة ميدوسا

واستطردت الدكتورة سهام قائلة "وقع "بوسيدون" إله البحر في حبها وظل مفتونًا بها حتى وقعت في حبه وأعطته الثقة ليقوم باغتصبها في معبد الإلهة أثينا. وكون الاغتصاب انتهاكًا واضحًا للمرأة إلا أن إله الحكمة عاقب ميدوسا وحولها إلى تلك المرأة الشيطانية القبيحة التي امتلكت قوى شر تحول من خلاله كل من ينظر إليها إلى حجر وليصبح بعدها وشم ميدوسا رمزًا لقوة للناجيات من الاعتداء الجنسي لتغير ميدوسا نظرة معاقبة النساء على كونهن ضحية."

وقالت الأخصائية النفسية الدكتورة سهام حسن "الشباب والبنات صدقوا بالفعل هذه الأسطورة وقاموا بتصوير فيديوهات بتقلد الأسطورة وجعلوا من "ميدوسَا" رمز ومثال ليهم وللضـحايا الناجين من الإعتداء وتريند على تيك توك بيكتبوا فيه إنهم رايحين يعملوا حاجة وبعدين يحطوا صورة "ميدوسَا" على أغنية (لو كنت اعرف ان ده اللي هيحصل كنت هروح)؟.. دلالة على إنهم لما راحوا المكان ده تم الإعتداء عليهم.. الهدف من ذكري لتفاصيل القصة أن خلف هذا الترند قصص لمراهقين وشباب يسردون فيها قصص تعرضهم للأعتداء في صغرهم ولن يتمكنوا من البوح لأحد ولا لأهلهم لتهديد المتحرش لهم أو أن المتحرش كان ذات صلة وقرابة وصداقة بالعائلة ولم يصدق الحادث أحد من الأهل وأجبروهم على السكوت والكتمان وهذا أكتر شئ لفت انتباهي خلف الترند...".

ونصحتهم الأخصائية النفسية قائلة: "النصيحة اسمعوا أولادكم بلاش نخلي مع مثير يحرك الاولاد تتكلم بشجاعة يتكلموا ويعبروا بفيديو والسلام وبلاش تجبروهم على الكتمان هذه الحوادث أبدًا بالعكس من يستحق الفضيحة هو المتحرش حتى ينال عقابه ولا يكرر ذلك مع ضحية أحدى وعلموا بنتكم أنها ضحية ومجني عليها وليس الجاني وان الجاني لابد من عقابه بالقانون. وحتى لو في ناس شايفة في قصص وفيديوهات تمثيل وافتعال وخلاص عشان الترند المبرر لكن أننا بردو مش بنسمع أولادنا لو بنسمعهم هنقدر نتكلم ونقول المسموح والمفروض ومش هيلجأوا لقصص يلفتوا بيها الانتباه وقللوا من عقولهم ويجاروا القطيع.."

ميدوسا رمز للاعتداء

وقالت روند بوزا:" ميدوسا رمز للإعتداء والوشم بيعبر أن الإنسانة هذي مرت بتجربة إعتداء ونجت منها وهى اقوى.. كيف اصبحت ميدوسا اقوى بعد تحولها".

ورد خالد عبد الناصر قائلًا: "بالنسبة لموضوع تريند ميدوسا دا جاء رجل وقال يا عمر لي ابنه زنت في الماضي وسترها الله وتابت من فعلتها، والان جاء لها عريس، أخبره ي امير المؤمنين؟ فعنفه عمر وقال له! ايسترها الله وتفضحها انت فوالله لو اخبرت احد بفعلها لجعلتك نكالا لاهل الامصار، اذهب فزوجها زواج المسلمه العفيفة".
وقال محمد رمضان: "كل واحده طلعت بفلتر ميدوسا وانتشر بقي زي النار في الهشيم بس اللي اثر فيا ان صفحه ماجيكانو بتاعت الاهلي نزلت راس ميدوسا ومعها قلوب مكسوره".

وعلقت ميسي وومن قائلة: " الناس المعترضة على تريند ميدوسا بيقولوا ضحية وبتفضح نفسها ازاي (ضحية) (فضيحة) في جملة واحدة أصلًا وكأن الضحية هو الشخص المجرم وبتعترف على خطأها. دا نابع من الثقافة الزرائبية اللي بتخلي رد فعل الناس على البنت اللي بتتخانق مع متحرش في الشارع إن المفروض تسكت ومتفضحش نفسها."

ميدوسا حكاية ميدوسا حكاية أسطورة ميدوسا أسطورة ميدوسا هاشتاج ميدوسا اشكال التحرش